Deň 2 – Budapešť

7.2.2015

Ráno sa nikam neponáhľame a ležérnym tempom ideme na raňajky. Výber je bohatý, tak sa najeme do sýtosti a spokojnosti. Večer chceme ísť do kúpeľov, ale dovtedy nemáme vymyslený žiadny program, tak sa snažíme niečo zosmoliť pri jedle. Vraciame sa na izbu poobliekať sa a vyrážame do mesta. Kúsok od hotela je zastávka metra Corvin-negyed. Neplánujeme sa nejak zbesilo voziť metrom, tak denný lístok zavrhujeme a kupujeme si len jednorazový.

IMGP5682.JPG IMGP5683.JPG IMGP5685.JPG IMGP5686.JPG

Na tejto tretej linke metra jazdia súpravy zložené z najstarších vozňov. Jedna onedlho prichádza a my sa odvezieme 3 zastávky na Deák Ferenc tér, kde prestupujeme na linku 2, na ktorej už jazdia súpravy moderné a opäť sa vezieme 3 zastávky na Széll Kálmán tér. Tá sa nachádza na rovnomennom námestí, ale keď som tu bol naposledy (2011), tak sa to tu volalo Moszkva tér.

IMGP5701.JPG IMGP5706.JPG IMGP5707.JPG IMGP5709.JPG IMGP5714.JPG IMGP5721.JPG

Namierené máme k známemu turistickému miestu – Rybárskej bašte a Chrámu kráľa Mateja, kde sa nachádza najlepšia vyhliadka na mesto. Po chvíli chôdze do mierneho kopca dorážame do cieľa. Samozrejme je tu plno ľudí, tak len rýchlo pár povinných fotiek a padáme ďalej.

IMGP5723.JPG IMGP5731.JPG IMGP5732.JPG IMGP5734.JPG IMGP5743.JPG IMGP5751.JPG IMGP5758.JPG IMGP5761.JPG IMGP5763.JPG

Pokračujeme k hradnému vrchu, kde sa nachádza hneď niekoľko známych pamiatok – Budínsky hrad, Maďarská národná galéria, historické múzeu, či knižnica. A celé to je zapísané v UNESCO. Z vrchu sa nie práve tou najjednoduchšou a najpriamejšou cestou dostávame k Dunaju.

IMGP5766.JPG IMGP5771.JPG IMGP5773.JPG IMGP5788.jpg IMGP5792.JPG IMGP5794.JPG

Ten prekročíme cez známy Reťazový most až prichádzame k Bazilike sv. Štefana, ktorú vlastné vidím prvýkrát spredu. Chceme aj nakuknúť dnu, ale tam práve niečo prebieha, tak nechceme rušiť. Naposledy, keď sme boli v Budapešti, tak na maďarský parlament nám nejak neostal čas a to by sme teraz chceli napraviť. Zároveň sa začína ozývať hlad, tak by bolo fajn cestou na niečo natrafiť.

IMGP5797.JPG IMGP5799.JPG IMGP5801.JPG

Spred baziliky sa dostávame na námestie Szabadság, kde na naše prekvapenie práve prebieha pravdepodobne nejaká slávnosť, lebo je tu plno stánkov s jedlom, oblečením a všetkým možným. Najväčšie prekvapenie sú pre mňa ale prasatá v ohradách. Sú tu asi 4 rôzne druhy a z každého po tri kusy. Prasatá v prvej ohrade nám a ďalším divákom asi minútu od príchodu k ich ohrade predvedú live sex show. Stánky s jedlom samozrejme využijeme na menší obed.

IMGP5809.JPG IMGP5810.JPG IMGP5815.JPG IMGP5816.JPG

Posilnení sa predierame davom na druhý koniec námestia, až sa dostávame k soche Ronalda Reagana. Chceme sa s ním odfotiť, ale asi je tu veľmi obľúbený, lebo ani po dvoch minútach čakania nie je sám dlhšie ako 3 sekundy. Parlament je na dohľad, tak zabúdame na Ronalda. Janka hovorí, že vstup dnu by mal byť zdarma, lebo to tak niekde počula, tak ideme nájsť vchod. Ten nájdeme na druhom konci budovy, ale píšu tu, že za vstup sa platí. Parlament zvnútra ma zas nezaujíma až natoľko. Na nábreží je zopár lavičiek, tak si tu chceme na malú chvíľu vychutnať pohľad na Dunaj. Studený vietor je ale proti nám. Vchádzame teda do metra, konkrétne na stanicu Kossuth Lajos tér a vraciame sa na izbu.

IMGP5826.JPG IMGP5827.JPG IMGP5831.JPG IMGP5834.JPG IMGP5840.JPG IMGP5843.JPGIMGP5848.JPG

Na izbe si oddýchneme, pobalíme si potrebné veci do kúpeľov a môžeme vyraziť. Z dvoch finalistov sme si nakoniec vybrali kúpele Gellért, ktoré sú jedny z najznámejších v meste a ponúkajú zároveň najviac vnútorných bazénov. Postavené boli ako súčasť Hotela Gellért v rokoch 1912 až 1918. Do kúpeľov sa síce dá isť od nášho hotela celkom pohodlne aj metrom, ale volíme peší presun, keďže sa nachádzajú v rozumnej vzdialenosti do troch kilometrov. Onedlho sme tam a platíme celkom mastné vstupné (5100 HUF, cca 16€) na osobu. Interiér kúpeľov je naozaj pôsobivý a najbližšie tri hodiny trávime striedaním bazénov.

IMGP5850.JPG IMGP5854.JPG IMGP5864.JPG IMGP5872.JPG

Krátko pred ôsmou večer to tu opúšťame, z časti aj pre prichádzajúci hlad. Keď sme sa včera presúvali zo stanice na hotel, tak som si na hlavnej ulici József körút všimol Teherán kebab. Padlo rozhodnutie ísť na večeru tam. Teherán kebab bol nakoniec trochu ďalej, ako som si myslel, ale návšteva stála zato a navyše som si pokecal s Iráncom z Esfahánu, ktorý to tu vlastní.